سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرانسه و لوستر کریستال سنگ

 

تاریخچه و سبک های نخستین لوستر

 

 

شاید هیچ جسم دکوری دیگر در حین قرون و در سراسر کشورهای متعدد به اندازه لوستر دوستداشتنی و همگی گیر نشده باشد.

 

تاریخچه به کار گیری از آن  به بیشتراز هشتصد سال می‌رسد و پباده سازی ها به مرور روزگار پیچیده خیس و ریزبینانه خیس شد که رفلکس دهنده پرورش گنج و توان بالاترین سطح های جامعه و همینطور پیشرفت در مورد توسعه و گسترش تکنولوژی و مهارت بود.

 

 

 

این نوشته ی علمی درخصوص سه سبک از پر رنگ ترین سبک های اروپایی لوستر که دربرگیرنده لوستر فلاندر، لوستر کریستال سنگ فرانسه و لوستر شیشه ای انگلیسی میگردد، تمرکز خواهد کرد.

هرچند هر مورد از اینها ریشه های جدا ای داشتند و مسیرهای متفاوتی دنبال می کردند، مهم میباشد که دقت داشته باشیم که سیالیت در حین و گوشه و کنار یک خصوصیت انتخاب کننده از تکامل سبک و تکنولوژی لوستر میباشد.

جدیدترین مدل لوستر

 

 

لوستر فلاندر

 

او‌لین لوستر قابل توجهی که ظواهر شد و تاثیری استوار داشت، لوستر برنج هلندی بود. قبلا، لوسترها از چوب یا این که آهن ساخته میشدند که تمامی اینها با ورود لوستر سبک هلندی در قرن پانزدهم جایگزین شدند.

 

خصوصیت این لوستر، تنه مرکزی آن میباشد که مشتمل بر یک کره برنجی پهناور و یا این که گروه ای از کره ها میباشد که محل تکیه دادن شاخه ها میباشند. شهر \"دینانت\" که اینک در بلژیک واقع میباشد، به جهت پوشش های برنجی ظریفش شناخته گردیده. فلز برنج از این جهت مطلوب این پباده سازی بود که سطح صاف و هموارش فروغ و روشنایی شمع را به خیر رفلکس میداد. لوسترهای فلاندر اکثر زمان ها نمادپردازی گوتیک، رخ های مذهبی و دکورا سیون گلدار را در خویش جای میدادند. به صورت مختص، نماد عقاب دو رمز در بالای لوستر.

 

 

 

 

 

لوسترهای فلاندر از روش  نگارگری های اساتید کهن هلند در معرض رویت کرد و آشنایی قرار گرفتند. \"ژان ون ایک\" اولی تصویر شناخته گردیده ی یک لوستر در سال 1434 را نگارگری کرد. این سبک لوستر همینطور در بخش اعظمی از نگارگری های \"گریت دو\"  - که از شاگردان  رامبراند بود-  مانند \"The Dropsical Woman-1663\" به تصویر کشیده شدند.

 

 

 

 

 

فلزکاران شهر دینانت در سراسر اروپا متفرق شدند که موجب محبوبیت گسترده سبک فلاندر شوید. لوسترهای برنجی هلندی در حین حکومت لوئی سیزدهم (1610-43) در فرانسه متداول شد. البته این سبک به ویژه در انگلستان ثبت شد، که برنج هلندی بیشتری را نسبت به هر جای دیگری وارد کرد و تولیدکنندگان در حین قرون درپی همسان سازی طرح های اصلی و اول بودند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فرانسه و لوستر کریستال سنگ

 

فرانسه در اروپا از این لحاظ منحصربه‌فرد میباشد که تا آخرها قرن هجدهم ساخت شیشه با کیفیت خوب را ابتدا نمی نماید. شیشه کلاً در مقایسه با موادی مانند چینی، نقره یا این که اورمولو به خیر و خوبی گزینه اعتنا قرار نمی گرفت. در قبال، ساخت لوستر بخشی از سنت فلز کاری بود و کریستال سنگ ( یک صورت روشن کوارتز ) جایگزین شیشه شد. این سبب ساز به گسترش لوستر کریستال سنگ شد. در حالی که‌این سبک به شدت به فرانسه دارای ارتباط میباشد، و به خصوص با قصر ورسای، تخت‌گاز بین گران قیمت ترین منازل در اروپا بسط پیدا کرده و به علامت گنج و شکوه بدل شد.

 

 

 

 

این سبک لوستر مشتمل بر یک کادر فلزی تزئین گردیده با آویز کریستال سنگ، آویز اشکی و گل و بوته میباشد که بوسیله فلزکارانی تشکیل‌شده بودند که آویزهای کریستال را از نقاط گوناگون اروپا، به ویژه بوهمیا (امروزه جمهوری بررسی) وارد میکردند. این تجارت گسترده در آویزهای کریستال میتواند انتخاب مورخ و منشا ظریف لوستر کریستال سنگ را با دشواری مواجه نماید.

 

آویزهای اشکی اول دستی تراش میخوردند. به همین خیال کیفیت مطلوبی نداشتند. در زمان روزگار و با ماشینی شدن مراحل ایجاد و استعمال از ماشین بخار در سوله های پهناور، کیفیت این قطعات هم بهبود پیدا کرد.

 

از حدود سال 1880 آویزهای اشکی با اسید فلوریک جلا داده شد که فرآیند اتمام فعالیت را  به صورت قابل توجهی ارزان خیس و سریع خیس کرد.

 

کوارتز در ساختار مولکولی مشابه به الماس میباشد و بلور طبیعی اش سبب ساز می شود حتی از کیفیت عالی ترین کریستالهای شیشه ای، در رفلکس نوروفروغ بهتر کار نماید. سازندگان ابعاد راه و روش مقرون به صرفه تری برای تزیین لوسترها با شیشه پیدا کردند. هرچند که همچنان از کوارتز برای ایجاد تنی چند از اثاثیه تزئینی یگانه به کارگیری می‌شد.